“Ez nem az a terület, ahol hátra lehet dőlni” – Volt hallgatónkkal, Lévai Bélával beszélgettünk
Legfrissebb blogbejegyzésünkben Lévai Bélával, a Hewett Packard Enterprise-zal közösen indított Adatközponti rendszermérnök képzésünk volt hallgatójával készítettünk interjút. Arról kérdeztük, hogyan tekint vissza tanfolymunkra, és hogy milyen élmény számára partnerünknél, a 99999 Informatika Kft.-nél dolgozni.
Honnan érkeztél a képzésre, és miért szerettél volna karriert váltani?
Ahogy a nyílt nap bemutatkozó szekciójában is meséltem, annak idején Szegedről költöztem Budapestre pont a képzési lehetőségek miatt. Úgy érzem, sztereotip a történetem: 2008-ban érettségiztem, és mivel informatikusként szerettem volna elhelyezkedni, így ezt is tanultam az egyetemen. Az ilyen irányú tanulmányaimat később mégsem fejeztem be, később váltottam fizika szakra, ám itt is elfogytak az államilag támogatott féléveim. A tanulás mellett főleg alkalmi és idénymunkákból tartottam el magam, de nem tűnt fenntarthatónak a helyzetem, illetve a lakótársaim is elköltöztek az albérletünkből, és lassan nekem is mennem kellett. Ekkor már elkezdtem dolgozni Linux rendszergazdaként, viszont amikor tudomást szereztem erről az adatközponti rendszermérnök képzésről, illetve pont úgy alakult az életem, hogy a budapesti lakhatást is meg tudtam oldani, jelentkeztem a tanfolyamra és a fővárosba költöztem. Mondhatni szerencsés véletlenek sorozata juttatott el a karrierváltásig.
Milyen élmény volt a képzés?
A képzés abszolút pozitív élmény volt, sokféle ember lett összeválogatva, de érződött, hogy olyan szempontok szerint, hogy jól tudjunk együttműködni. Nem tapasztaltam olyat, hogy bárki rosszul vagy kirekesztve érezte volna magát, érdekes társaság voltunk az élet számos területéről. Én például a képzés idejére munkát is kerestem magamnak, és ezt is az egyik csoporttársam cégénél találtam meg – tehát minden klappolt a tanfolyammal kapcsolatban, és jól éreztem magam.
Nem aggódtál amiatt, hogy a képzés akkor úttörőnek számított, tehát még nem volt olyan csoport, aki előttetek elvégezte volna?
Bevallom, ez egy kicsit bennem volt, de azért nem aggódtam, mert pont ilyenre vártam. Ilyen jellegű, adatközponti technológiákkal foglalkozó képzést kerestem, és ezen kívül nem is találtam mást. Már a tematika alapján megtetszett, és bár nem tudtam előre, hogy milyen minőségben fogják leadni az oktatók az anyagot, bíztam abban, hogy nekem való lesz, és esetleg gyakorlati tapasztalatot is szerezhetek rajta.
Hogyan emlékszel vissza az interjúidőszakra és az új munkahelyedre (99999 Informatika Kft.)?
Még mindig nagyon jó döntésnek tartom a karrierváltást. A képzés utáni interjúidőszak stresszes volt egy kicsit, de jelenlegi munkaadómmal folytatott interjúm teljesen pozitív élményként maradt meg bennem. Azóta is nagyon nyitottnak érzem ezt a csapatot, itt senki nem irigy a másik tudására, mindenki szívesen segít, és nem kapunk olyan válaszokat, hogy „keresd meg magadnak” vagy „hagyj békén”, hanem hozzájutunk a mentoráláshoz, amelyre szükségünk van. Illetve ez fordítva is igaz: olyan is előfordult már, hogy egy tapasztalt, sokéves tapasztalattal rendelkező kolléga kért tőlünk, újaktól segítséget – tehát alapvetően teljesen befogadó és támogató közegről beszélünk.
Mennyire volt nehéz egy világjárvány alatt valami újba kezdeni?
Kemény volt, főleg azért, mert mi március 9-én kezdtünk, ez egy hétfői nap volt, és pénteken már nem mentünk be, mert nálunk az elsők között rendelték el a home office-t. Nevettek is rajtunk, hogy „Na, milyen volt itt dolgozni?”. Egyébként már az első héten vittek minket ügyfelekhez megbeszélésekre, rögtön igyekeztek minket bevonni ezekbe a folyamatokba is. Az online feladatvégzésre való átállásnál nehezítő körülmény volt, hogy kezdők voltunk, így kevésbé önállóak, viszont erre is jól fel voltak készülve – pl. fenn volt tartva nekünk egy külön chatszoba, ahol szabadon kérdezhettünk és kérhettünk segítséget. Az első időszakban rengeteget tanultunk, és sok lehetőségünk volt arra, hogy különböző tananyagokból képezzük magunkat. Ami nekem a legnagyobb újdonság volt, az az ügyfelekkel való kommunikáció, ebben korábban még nem volt tapasztalatom. Pár hete pont azon nevettem, hogy egy nap alatt most többet telefonálok, mint korábban egy év alatt.
Milyen tanácsot tudnál azoknak adni, akiket érdekel ez a szakma? Mire kell odafigyelniük?
Azt mindenképpen érdemes szem előtt tartani, hogy adatközponti rendszermérnökként a tanulás nem áll meg a tanfolyam befejezésekor. Ez nem az a terület, ahol hátra lehet dőlni egy megszerzett tudással vagy képesítéssel, hiszen ez a szakma nagyon gyors ütemben változik és alakul – itt el kell fogadni, hogy ha én elmegyek felfedezni a világot 2 évre, és eközben nem képzem magam folyamatosan, akkor a visszatérésemkor elavulttá válik a tudásom, és fogalmam sem lesz sok technológiai újdonságról. Ezen túl ehhez a hivatáshoz leginkább széles látókörre van szükség, itt összefüggéseket kell vizsgálni, és azt, hogy az egyes folyamatok hogyan hatnak egymásra. Specializálódni lehet és kell is, de egy kicsit mindenhez kell érteni, és nem szabad elveszítenünk a rálátásunkat a teljes képre.
Felkeltette az érdeklődésed Adatközponti rendszermérnök képzésünk?
Itt többet is megtudhatsz róla! 💡