2017-ben indítottuk a Stylers Grouppal szoros együttműködésben az első Full stack webfejlesztő képzésünket. Arra voltunk kíváncsiak, hogy 3 hónap alatt egy 6 fős csoport, el tudja-e sikeresen sajátítani azokat a készségeket és kezdő tudást, amelyekkel a képzés után rövid időn belül egy-egy fejlesztői Scrum csapat aktív tagjaivá válhatnak.
Jelentjük, a projekt meglepően sikeres volt, és mind a mai napig a képzés részvevői közül 4-en a Stylers csapatait erősítik. 🙂
De ne szaladjunk ennyire előre, nézzük meg, hogyan tud megvalósulni céges környezetben egy képzés, amely nemcsak a technológiai tudást halmozza, hanem segíti a fejlesztői szemléletmód elsajátítását, és valós projektmunkára készíti fel a hallgatókat.
Kiválasztás
A kiválasztási módszer itt is hasonló, mint a Junior Java képzésünknél. A jelentkezők háromlépcsős szűrésen mennek át, ahol vizsgáljuk egyrészt azt, hogy a jelentkezőnek van-e valamilyen meglévő alaptudása és azt is, hogy milyen logikai és algoritmizáló készségei vannak, másrészt mérjük az angol szövegértést, amely a 0. pont egy fejlesztő életében, harmadrészt pedig azt állapítjuk meg, hogy milyen erős motivációkkal rendelkezik, és tisztában van-e a nehézségekkel is egy ilyen intenzív tanulási folyamat során.
Módszertan
Elméleti alapozás mellett a képzés egy valós projektet szimulál az elejétől a végéig. A csapat a Scrum elveit és eszköztárát követve valósítja meg a feladatokat. Ha a csapat nem tudja eldönteni, merre menjen tovább akkor az oktató további eszközöket ad a döntés segítésére vagy a felmerült problémák megoldására. Ez a módszertan sokszor több időt vesz igénybe, viszont a frontális oktatással ellentétben így fejlődik a csapatmunka és rögzül az adott probléma megoldásának folyamata.
Fejlesztői környezet
A képzés helyszíne tudatosan a fejlesztő cég irodáján belül került kialakításra, ami több szempontból is fontos volt. A csapatnak több fejlesztő kolléga is tartott különböző témákban előadásokat, így ha kérdés volt az elhangzottakkal kapcsolatban, vagy később előjött a témában egy probléma, akkor karnyújtásnyira volt a szakember, akitől lehetett kérdezni/tanulni. Ezen felül pedig beleláthattak egy webfejlesztő iroda mindennapjaiba, működésébe, ami azért is szuper, mert a képzés után négyen egyből megszokott környezetben folytathatták a tanulást és kezdhették el fejlesztői pályájukat.
A most áprilisban induló képzésünk 4 hónapra bővült és kiegészült további mentor segítséggel, így nagyobb létszám mellett is megvalósítható az intenzív csapatmunka.
Végezetül hitelesebben senki se tudja képviselni a fentieket, mint volt hallgatóink írásai, ezért következzen most elsőként Barna beszámolója a képzésről.
Visszatekintve a képzés rendkívül jól összeállított tematikát követett, az indulás és a cél között végig az ideális íven haladt. A gondosan megtervezett felvételi folyamat biztosítja, hogy a résztvevők nagyjából azonos szintű hozott tudással rendelkezzenek: erős analitikus gondolkodás, jó logikai képességek, illetve egy alapszintű fejlesztői/programozói jártasság, mely utóbbinak megkövetelése elengedhetetlen a képzés időtartamából kifolyólag. Bár a napi 8 óra heti 5 napban igen magas intenzitást jelent, a tanfolyam 3 hónapos hossza valóban szükségessé tette, hogy a jelentkezők birtokában legyenek némi előzetes tájékozottságnak illetve képességeknek. A kurzus alapvetően gyakorlatorientált: a mindennapok jelentős része valós üzleti projekteket hűen modellező feladatok megoldásával, tehát konkrét kódolással, illetve az azt megelőző aprólékos tervezéssel telt. Ezt egészítette ki a megfelelő mértékben jelenlévő elméleti alapozás, mely épp kellően alapos. Jól érthető, és az esszenciális anyagot maximálisan lefedte, ugyanakkor nem veszett el feleslegesen a részletekben.
A tanfolyam legnagyobb erősségei, hogy egyrészt megtanít tanulni, másrészt megtanít hatékonyan problémát megoldani, megoldást keresni. Fejlesztőként a rendkívül gyorsan változó technológiai környezetben az igényesség mellett ezek talán a legfontosabb képességek. A kurzus során nem került háttérbe a tesztelés különböző formáinak alapos megismertetése sem.
Ezek mellett elsajátíthattuk az agilis szoftverfejlesztés alapvetéseit, és a gyakorlatban is alkalmaztuk a különböző mainstream metodológiákat, mint a Kanban és a Scrum. A konkrét szakmai tudás mellett a képzés nagy hangsúlyt fektetett a soft skillek fejlesztésére is. Jól mutatja ezt, hogy szinte kizárólag csapatban történt a munkavégzés/gyakorlás. A csoportok mérete a 3 hónap alatt folyamatosan változott, 2 főtől akár 6 főig is terjedt, így tükrözve az üzleti környezet változatosságát.
A csapatmunka előtérbe helyezése mellett az általános kommunikációs képességek finomítása illetve a prezentációs, előadói feladatok gyakorlása sem szorult háttérbe. Az oktató/mentor felkészültsége, tudása és alkalmassága igen magas szintű. Kiválóan, a lényegre koncentrálva, érthetően magyaráz, esetleges feladatmegoldás közbeni elakadás során jó érzékkel vezetett rá a megoldásra. Némileg talán kevés volt a teljesen önálló gyakorlati feladat, az otthoni elfoglaltság túlnyomó részét elméleti tájékozódás tette ki. Összességében a képzés kiváló, nagyon erős alapokat ad és pazarul előkészít az éles munkavégzésre.